Monday, December 29, 2008

TAHUN BARU , HARAPAN BARU???

Tak lama lagi 2008 akan berlabuh di pelabuhan kenangan. Bahtera 2009 akan memulakan pelajaran di samudera cabaran. Apakah nasib kaum Hawa di dalam bahtera itu kelak? Sekadar pelayan kelaksi atau apa kepada nahkoda?...

Harapan tinggal harapan. Aku sering terkesima melihat banyak hal di dalam kampus bahkan di ibu kota. sebagai salah seorang warganegara tercinta ini, aku juga ikut memikirkan tentang hal ehwal dalam negara.

Aku rindukan kampung halaman di SABAH...
sakit hati diberitahu sanak saudara:
- sawah tak menjadi kerana kurang air
- padi tak jdi kerana banyak serangan penyakit
- anak buah berhenti sekolah kerana tak mampu
- pemimpin sibuk di ibu kota...

AKU HARAP AKAN LAHIR KAUM ADAM DARI NEGERI DI BAWAH BAYU YANG BENAR-BENAR BOLEH DIBANGGAKAN OLEH KAUM HAWA.
JIKA TIDAK?
- si hawa ini pun sedia memikul cabaran
- kaum hawa boleh!

8 comments:

  1. Ada sebuah wasiat yg paling baik di antara wasiat2 yg saya perna baca yg diriwayatkan dari wanita arab, iaitu wasiat umamah bti al-harith untk anaknya ummu iyyas bt auf pd malam perkhwinannya katanya; wahai anakku,sesungguhnya engkau telah memisahkan dirimu dari lingkungan yg darinya engkau keluar. Engkau telah meninggalkan kehidupan yg darinya engkau berkembang .Seandainya seorang perampuan tdk memerlukan suami, kerana kecukupan dari org tuanya, maka engkau menjadi org yg sangat tdk memerlukan suami. Namun wanita diciptakan utk lelaki dan baginya lelaki tercipta.

    ReplyDelete
  2. bagusss...rajin2 memblog tahun 2009. Tak kisahlah apa ditulis, saya tatap baca selagi ada masa.

    ReplyDelete
  3. Baru abg perasan, bunga mawar penghias diri. Freshss...bunga tengah mengembanglah katakan. hehehe...

    ReplyDelete
  4. ewahhhh...di sini pun korang mengusik adikku mawar ah!
    MAWAR, jgn peduli diorang ni. Bantai ja! Terutama pakcik awang...

    ReplyDelete
  5. Salam perpaduan untuk Sdri Tun Teja(nama samaran). Di kesempatan ini Saya Lt M Muss 7800479 ingin mengucapkan selamat menyambut tahun baru Hijrah/Masihi. Semoga tahun ini lebih baik dari dahun lalu. Pahit manis yang kita tinggalkan kita jadikan sebagai pengajaran hidup. Sama2 kita berhijrah dari hal yang kurang baik kepada yang lebih baik. Apa yang baik itu kita ambil dan yang buruk itu kita jauhi dan kalau boleh kita kasi cantik lagi.. Semoga maju jaya.. Rajin2 belajar.. Lt M Muss Dah habis study dah ni.. Pas ni jadi penganggur sementara lagi.. Harapan ku smoga cepat dapat kerja.. Hutang PTPTN mo dibayar lagi lps ni... Hikhikhik...

    ReplyDelete
  6. Tuhan mencipta lelaki dan perempuan untuk saling melengkapi. Namun lelaki punya tanggungjawab yang lebih besar kerana perempuan 'diambil' dari lelaki.

    Nota: Sekadar renungan dari sudut pandangan dan kepercayaan masing2. :)

    ReplyDelete
  7. http://gerejamaya.blogspot.com/2008/08/kenapa-tuhan-mencari-lelaki.html

    ReplyDelete